onsdag 6 februari 2013

TEKAKOR- LCHF








































Någon gång då och då bakar jag LCHF-bröd. Egentligen tycker jag inte att det är så himla gott. Sådär till vardags anser jag inte riktigt att det kan ersätta vanligt bröd så för mej passar der helt enkelt bättre att strunta i det helt och hållet, både substitut och vanligt bakat på vetemjöl. I stället käkar jag nästan alltid omelett till frukost.

Men ibland som när vi äter räkor vill jag inte vara utan! Då passar de här tekakorna utmärkt.
Receptet kommer i från mariannslchf.se

6 st
Ingredienser:
5 ägg
100 g smält normal saltat smör
1,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver
lite salt

Gör så här:
1. smält smöret
2. vispa ägg och lite salt fluffigt, bortemot 3-5 minuter. Blanda sedan ner det smälta smöret.
3. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dem i äggsmeten väl. Låt svälla i 5 min.
5. Lägg ut 6 klickar på en bakplåtspapperklädd plåt, och forma dem till ca drygt 1 cm höga runda kakor.
6. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. Låt svalna lite.
Tips: Strö på sesamfrön och man har hamburgerbröd


1 kommentar:

  1. Gud så bra, jag gillar när brödet går snabbt att laga. Provas till helgen!

    SvaraRadera