måndag 23 april 2012

LCHF Pannkaka American style























Jag har provat en hel del olika LCHF anpassade pannkakerecept men inte hittat något som varit sådär klockrent och mumsigt som jag vill att det ska vara.
Alla innehåller massa grädde eller cremefraiche, är stabbiga och lite för mycket omelettlika.
Dessutom vill jag ha det göttiga (grädden) ovanpå och inte i. Och både i och på blir förmycket av det goda.
Så i söndags bestämde jag mej för att pussla ihop ett eget recept utav de olika mjölsubstitut jag köpt på mej och som är så gott som kolhydratfria och passar min kost utmärkt.

Det blev gudagott!
Perfekt som en lite senare helgbrunch.

Måtten är inte exakta då jag bara höftade lite men jag ska försöka återge det hela så bra jag kan.

Ebbas fluffiga American pancake LCHF


3 ekoägg
1-2 msk grädde
1 tsk fiberhusk
2 tsk mandelmjöl
2 tsk kokosmjöl
1 tsk bakepro (kan säkert uteslutas om du inte har det)
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt


smör till stekning
rysk yoghurt
hallon och blåbär
Stevia strö ca 1 tsk

Vispa ihop alla ingredienserna till pannkakan och låt stå ca 5 min.
Lägg en rejäl klick smör i stekpannan och grädda pannkakan på medelvärme. När den fått lite yta viker du den dubbel. Det blir då lite enklare att hantera den i pannan. 
Vänd den ett par gånger tills den är klar.
Servera med bär och rysk yoghurt och strö över lite Stevia strö (naturligt sockersubstitut som inte höjer blodsockret) 
















































Drick en kopp starkt kaffe till, bläddra i en tidning och njut! (Det är en order)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar