onsdag 21 december 2011

mörk chokladfudge


Receptet är Leilas och hennes kompositioner är ju alltid både lyxiga och mycket goda.


Mörk Chokladkolafudge med smak av lakrits

2 dl vispgrädde
1,75 dl mörkt muscovadosocker
2 dl glykos (!!) mycket men jag hittade faktiskt dl-förpackning på välsorterad ica. På Apoteket är det dyrt!
2 msk fin och god kakao
100 g 70% choklad OBS använd absolut inte blockchoklad!
50g riktigt smör, mjukt
lakrits pulver efter smak, jag körde ett par turkiska peppar i kaffekvarnen

Använd ekologiska och/eller fairtrade-produkter så långt det är möjligt

1. koka grädde, socker och glykos till 116 grader. Tempen ska vara exakt så använd en termometer.
2. ta av från värmen och tillsätt hackad choklad, kakao och lakrits i ett svep och blanda väl.
3. tillsätt smöret i omgångar och banda in. det ser ut som det skär sig men med lite i taget så går smeten i hop vid omrörning.
4. klä en brödform, typ 20*10 cm med plastfolie och häll i blandningen.
5. låt svalna i rumstemperatur.
6. skär i kuber när den stelnat helt.

Kommentar:
Jag skulle så här i efterhand skitit i lakritsen. Jag är en sucker för lakrits men här tror jag faktiskt att skulle bli godare utan.
Jag strödde på flingsalt på ovansidan då jag tycker det är en bra kombo och hade jag haft ett zest-järn hade jag nog provat citronskal på toppen med.
När kolan hade svalnat helt ställde jag in den i kylen innan jag skar den i kuber.

MUMSA OCH NJUT, men spara några till gästerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar